Trumpetinsoittaminen harrastuksena.
Soittaminen on ”ISO”harrastus, josta viikoittainen soittotunnilla, orkesterissa ja teoriatunnilla käynti muodostaa vain pienen osan.( Soittaminen on kuin koulunkäyntiä, siitä saa läksyä jotka tehdään sitten kotona.) Suurin työ tehdäänkin itsenäisesti kotona, soittimella "tutkimusmatkailun" muodossa. Hyvä tapa soittoläksyjen tekemiseen on tehdä ne koululäksyjen ohessa. Tutkimusmatkailun säännöllisyys samoin kuin vanhempien/ huoltajien kannustus/kiinnostus asiaa kohtaan on ensiarvoisen tärkeää!
On parempi tutkimusmatkailla 20 min 6 kertaa viikossa, kuin 2 tuntia kerran viikossa. Trumpetin, kuten myös muiden vaskisoittimien soittamiseen oman erityispiirteensä tuo se, että soitin ei itsessään soi, vaan äänen lähde on soittaja itse. Trumpetin soittamisessa tarvittavien motoristen toimintojen, sekä lihasten kehittyminen vaatii aikaa ja säännöllisiä toistoja. Myös jo hankittujen taitojen ylläpito vaatii harjoittelua. Sairaana ei saa soittaa, eikä tulla soittotunnille!
On parempi tutkimusmatkailla 20 min 6 kertaa viikossa, kuin 2 tuntia kerran viikossa. Trumpetin, kuten myös muiden vaskisoittimien soittamiseen oman erityispiirteensä tuo se, että soitin ei itsessään soi, vaan äänen lähde on soittaja itse. Trumpetin soittamisessa tarvittavien motoristen toimintojen, sekä lihasten kehittyminen vaatii aikaa ja säännöllisiä toistoja. Myös jo hankittujen taitojen ylläpito vaatii harjoittelua. Sairaana ei saa soittaa, eikä tulla soittotunnille!
Paljonko on paljon, karu nyrkkisääntö harjoitelun määrästä; 1-2 vuotta 4x 20-30min viikossa orkesterin ja soittotunnin lisäksi. Taso 1 suorituksen jälkeen 5-6x viikossa 30-45min kerta orkesterin ja soittotunnin lisäksi, taso 2 suorituksen jälkeen 6x viikossa 45-60min orkesterin ja soittotunnin lisäksi. Pitää tietysti tietää mitä tekee, tehdä se oikein ja nauttia soitostaan, muuten voit harjoitella vaikka 12 tuntia päivässä soittosi yhtään edistymättä. ( Ja se on tylsääkin..) Eräs myös hyvä määritelmä on, että tutkimusmatkaillaan kunnes annetut läksyt on opittu. Mutta näistä asioista sitten lisää soittotunneilla.
Soittamista harrastavan lapsen vanhemman olisi hyvä osallistua harrastukseen pitämällä huolta kotiharjoittelun säännöllisyydestä. Soittotunnilla mukana olo on usein myös erittäin hyödyllistä. Lapsi tarvitsee apua myös soittimen huoltamisessa, esim. venttiilien öljyämisessä ja soittimen pesemisessä. Läksyvihkoon kurkkailu silloin tällöin on myös hyvä tapa, sieltä selviää mitä läksyjä kulloinkin on annettu.
Opettaja ei ole velvollinen korvaamaan/siirtämään oppilaan oman syyn takia (sairaus, matka yms.) peruuntunutta soittotuntia. Käytäntö on siis sama kuin kouluissa. Joustoja tähän voidaan kuitenkin tehdä puolin ja toisin tarvittaessa. Poissaoloista ilmoittaminen molemmin puolin on hyvä tapa. Konservatorioissa poissaolo soittotunnilta 3 kertaa peräkkäin ilmoittamatta johtaa opiskelupaikan menettämiseen.
Soittotunneille kannataa tulla ajoissa, sillä myöhästyminen on pois ”omasta pussista”.
Opettajan puoleen kannattaa kääntyä kaikissa soittamiseen liittyvissä kysymyksissä, esim. mistä välineet (oma soitin, suukappale, nuotit, öljyt, sordinot, nuottiteline, metronomi yms.) kannattaa hankkia, millaiset kannattaa hankkia, missä soittimen voi korjauttaa, mille musiikkileirille kannattaa mennä jne.
Yleisiä soittamiseen liittyviä asioita
Sairaspoissaoloilmoitukset, aikatauluvarmistelut sekä kaikki muu mahdollinen soittoasioihin liittyvä yhteydenpito on hyvä lähettää minulle sähköpostitse, osoitteeseen:
Minua ei tavoita puhelimella viikonloppuisin, enkä myöskään yleensä puhu puhelimessa töissä, eli silloin kun opetan jotakuta.
Ilmoitan kaikki oppilaitani koskevat infot tähän blogiin, jota parhaillaan luet. Bloginseurannan vinkit voi lukea tämän blogin kohdasta: bloginseuranta. En juurikaan harrasta enää oppilaideni muistuttelua tekstiviesteillä, paitsi kiireellisissä tapauksissa. Kaikkea kun ei voi suunnitella etukäteen. Konservatorion opetuspäivät, konsertti-infot yms muu löytyvät konsan sivuilta:
www.kpkonsa.fi
Konservatoriossamme kukin opettaja vastaa omastaan, eli teoriaopetukseen liittyvät kysymykset/poissaoloilmoitukset osoitetaan ks. opettajalle, orkesteriin liittyvät asiat orkesterin kipparille ja soittotunteihin liittyvät asiat sitten minulle. Jos esim. teoriatunti on peruttu joltain viikolta opettajan sairastumisen vuoksi, se ei tarkoita sitä, että soittotunti olisi peruttu. Jokainen opettajistamme jakaa/huolehtii informoinnista opettamansa aineen osalta, eikä pysty välttämättä vastamaamaan kysymyksiin, jotka koskevat toisen opettajan työhön kuuluvia asioita. Konservatorion nettisivuja kannataa tarkkailla, yleensä vastaukset kysymyksiin löytyvät sieltä:)
Konservatoriossamme kukin opettaja vastaa omastaan, eli teoriaopetukseen liittyvät kysymykset/poissaoloilmoitukset osoitetaan ks. opettajalle, orkesteriin liittyvät asiat orkesterin kipparille ja soittotunteihin liittyvät asiat sitten minulle. Jos esim. teoriatunti on peruttu joltain viikolta opettajan sairastumisen vuoksi, se ei tarkoita sitä, että soittotunti olisi peruttu. Jokainen opettajistamme jakaa/huolehtii informoinnista opettamansa aineen osalta, eikä pysty välttämättä vastamaamaan kysymyksiin, jotka koskevat toisen opettajan työhön kuuluvia asioita. Konservatorion nettisivuja kannataa tarkkailla, yleensä vastaukset kysymyksiin löytyvät sieltä:)
Soittaminen opettaa kärsivällisyyttä, sillä tulosta ei synny aina hetkessä. Soittaminen opettaa tulemaan toimeen/kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa. Soittaminen on tasa-arvoista, sillä soittotaitoa/onnistumisen elämyksiä ei kukaan voi ostaa rahalla, se ansaitaan omalla työllä. Soittotaitoa ei kukaan voi ottaa toiselta pois. Ns. ”lahjakkuutta” 95% tärkeämpää on toisenlainen lahjakkuus, lahjakkuus kyetä tekemään säännöllisesti, pitkäjännitteisesti sekä huolellisesti töitä soittamisen parissa. Niillä eväin pääsee jo varsin pitkälle. Soittaminen on hieno harrastus, jo pelkästään edellä mainituista syistä. Mukavaa soittoharrastusta!
Motivaatiosta:
Motivaatiosta:
Tässä vielä Hannan ajatuksia motivaatiosta. Lainasin tekstin hänen luvallaan suoraan hänen blogistaan, sillä olen asiasta täsmälleen samaa mieltä:
Opettajana pohdin erityisesti jokaisen oppilaani motivaatiota eli innostusta ja kiinnostusta soittamiseen. Osalla se on hyvin vahva, osalla ei niinkään vahva. Osalla motivaatiota kannattelevat ystävät ja osalla vanhemmat. Osa on jopa sisäisesti motivoinut itsekseen matkan varrella. Olipa se niin tai näin, kaikkia teitä on mukava opettaa!
Joitakin asioita olen pannut opetusvuosieni aikana merkille ja ne haluan jakaa teidän kanssanne. On siis olemassa joitakin seikkoja, jotka varmasti vaikuttavat motivaatioon jollakin tavalla ja listaan niitä tähän alle, jotta voitte pohtia niitä kotonakin jonakin rauhallisena hetkenä :)
* Vanhempien ja koko perheen osallistuminen harrastukseen. Vaikka lapsi kävisikin soittotunnilla jo itsekseen, vaikuttaa edelleen kovasti omaan innostukseen vanhempien osallistuminen esimerkiksi konsertteihin ja ihan vain osallistuminen kotona juttelemalla. Tästä puheen ollen, käykäähän jokainen tässä kevään aikana mukana soittotunnilla, niin voidaan jutella yhdessä vanhempainvartit :)
*Sopivat tavoitteet vaikuttavat motivaatioon. Liian kovat vaatimukset nakertavat pikkuhiljaa innostusta. Tässä kohtaa on hyvä panna merkille, että lähes poikkeuksetta ne liian kovat vaatimukset tulevat soittajalta itseltään. On siis hyvä muistuttaa ajoittain, ettei tarvitse olla maailman paras soittaja (sellaista tuskin on olemassakaan) vaan tärkeintä on nauttia soittamisesta :)
* Säännöllinen harjoittelu vaikuttaa merkittävästi. Jos jättää kolmekin päivää väliin, on soittaminen muuttunut selvästi vaikeammaksi ja se puolestaan laskee motivaatiota. Mitä useammin soittaa sitä tutummaksi ja helpommaksi soittaminen käy.
* Itseään innostava musiikki motivoi. Yritän tarjota vähän kaikenlaista nuottia kaapista soitettavaksi, mutta hyvä olisi sen lisäksi kotona pohtia millainen musiikki innostaa eniten. Omasta mielestä tylsiä kappaleita ei kenenkään tarvitse soittaa. Maailmassa riittää kivaakin musiikkia soitettavaksi :)
* Kaverit motivoivat lähes kaikilla. Siinä yksi syy meidän yhtyesoittoihin. On hauskempaa soittaa yhdessä ja siinä lisäksi näkee ja kuulee miten toiset edistyvät ja huomaa myös, että toiset kamppailevat ihan samojen ongelmien kanssa.
* Kehuilla on yllättävän suuri vaikutus. Minä pyrin kehumaan ihan jokaista oppilasta pienistäkin saavutuksista. Soittamisessa on niin paljon haasteita, että jokaisesta pienestäkin voitosta kannattaa iloita ihan kunnolla. Olemattomista asioista ei toki voi kehua, mutta jokaisen soitosta löytyy aina paljon hyvää. Kannustakaa siis kotonakin kehumalla. Negatiiviset lauseet persoonasta jäävät usein elämään pitkiksikin ajoiksi, joten niitä kannattaa välttää, niinkuin varmasti teettekin :)
Minä pyrin auttamaan parhaani mukaan näissä innostusasioissa, koska se auttaa tietenkin myös oppimisessa kovasti. Otan mieluusti vinkkejä vastaan, jos jollakin on sellaisia takataskussaan :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti