Asteikkojen oppimiseen meillä on käytössä melkoinen pakillinen työkaluja, joista ehkä tylsin on se, että soittaa niitä suoraan asteikkona, kuten kirjassa lukee. Asteikot ovat avain niin moniin musiikillisiin asioihin, että niitä kannattaa myös yhdistellä mahdollisimman moneen muuhun asiaan, mitä laulamalla tai soittimen kanssa tekee.
Isoimpia asioita, mitä asteikkoja työstämällä opitaan, on avaimet kuulemiseen: tunnistetaan asteikon soundeja, eli miltä duuri, molli tai jokin sointu/satsi kuulostaa. Opitaan myös muodostamaan soundi itse, eli laulamalla tai vaikka viheltämällä duuri kuulostaa duurilta ja molli mollilta ja myöhemmin moni muu asteikko omaltaan. Tästä aukeaa ovet sitten esim. soolo/kuorolauluun ja laulamiseen yleensäkin, säveltämiseen, sovittamiseen, improvisointiin, hyvään intonointiin, sektiosoittoon, yms. Eli oikeastaan kaikkeen kivaan, mitä nyt musiikin parissa voi värkkäillä:) Nämä ovat niitä asioita, joita haluaisin opettajana, että oppilaani oppivat. Sitten tavallaan sivutuotteena saadaan nämä trumpetinsoittoa eteenpäinvievät asiat: soundia, ambitusta, kestävyyttä, sormen ja kielen kontrollia, soundivärien hallinta, eri kielitykset suora/tupla/trioli/legato, fraseeraus, dynamiikan hallinta, puhalluksen hallinta, kehon hallinta yms yms.
Tässä kertaus asteikkotyökaluista:
Asteikkojen muistamista helpottaa ryhmittely ja niiden liittäminen johonkin muuhun asiaan. Tämä johtuu siitä, että muistimme toimii niin, muistaminen on asioiden toisiinsa linkittämistä.
Ryhmittele asteikot ja anna niille muistamista helpottavat symbolit:
Duurit/mollit, #/b-merkkiset-siinä karkein jako. Duuri/mollilorut, kvinttiympyrän avulla muistaminen. Anna tietylle ryhmälle, esim #-merkkisille duureille oma väri jne, liitä asteikkoon jokin symboli: karkit: D-duuri on Dumle- duuri, G-duuri on geisha-duuri yms. Automerkit, B-duuri BMW yms, kiiltokuvat, tarrat. Kaverien/lemmikin nimet: A-duuri Aada, E-duuri Ella jne. Piirrä jokin oma symboli asteikolle/asteikkoryhmälle, mitä hauskempi tai hullumpi piirros, sen helpommin sen muistat:) Tee itse asteikkopelikortit, joilla voi pelata kysymyspeliä, liitä korttiin värit, symbolit yms. Asteikkopeliä voi pelata koko perhe. Nuottiviivaston ja G-avaimen voi vaikka teipata lastenhuoneen lattiaan, askarrella #/b- merkkisymbolit, 8 kpl pahvinuotteja ja kertailla asteikkoja asettamalla symbolit lattialla olevalla viivastolle. Tai, niitä voi vaikka steppailla kengällä. Visuaaliset ja kinesteettiset oppijat oppivat asiat paljon helpommin, kun niiden kanssa saa värkkäillä omin käsin kaikenaista. Voit pitää myös asteikkoarpajaisia tai askarrella asteikkokalenterin joulukalenterin luukkujen tapaan.
Asteikot laulamalla/soittamalla:
-soita asteikko soittimella, ja sen jälkeen laula se. Laula asteikon äänten nimillä ja sormita samalla soittimella kuin soittaisit asteikkoa oikeasti. Kuuntele, menikö asteikon "soundi" oikein, eli kuulostiko duuri duurilta ja esim. harmoninen molli harmoniselta mollilta.
-soita asteikko soittimella ja laula samaan aikaan mielessäsi asteikon äänten nimillä. Tai kuiskaa seuraava ääni mielessäsi itsellesi ENNENKUIN soitat sen. Ole uuden asteikon kanssa tosi tarkkana, että teet sen oikein, oikeat #/b, oikea äänen nimi, oikea sormitus. Muista, että sinulla on koko ajan rec-päällä, eli aivosi nauhoittavat kaiken, mitä teet. Jos teet huolimattomasti ja eri ääniä, kuin mitä opiskelun aiheena olevassa asteikossa on, aivosi taltioivat sen heti. Ainoa tapa "nollata" vanha nauhoitus on tehdä uusi siihen päälle. Joudut siis tekemään tuplatyön, jos opettelet jonkin asian väärin.
-soita asteikon ensimmäinen ääni soittimella, soita asteikko sen jälkeen suukappaleella ja sormita samalla asteikkoa. Yhdistät siis asteikon ja lämmittelyharjoituksen.
Sitten työkalupakista löytyy vielä nämä seuraavat välineet, joita en jaksa kirjoittamalla avata tähän enemmälti, mutta jotka oppilaani kyllä tietävät, koska näitä on menty paljon tunneilla, sekä yksin että ryhmissä:
-tikapuutreeni
-vuorottelutreeni
-asteikkojami
-kysymys/vastaustreeni
-matkinakkitreeni
Kaikkein tehokkain tapa oppia asteikko on tehdä siitä oma biisi:)
Ja ehkä kaikkein tärkein asia, mikä pätee soittamisen opiskelussa yleensä ja myös asteikkojen omaksumisessa on se, että NIITÄ KANNATTAA KERTAILLA VÄHÄN JOKA PÄIVÄ. Jos päiviä jää välistä, ne unohtuvat helposti, varsinkin alussa. Yksi pitkä asteikkosessio viikossa ei korvaa mitenkään 7 lyhyttä sessiota eri päivinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti