tiistai 6. lokakuuta 2015

Harjoittelusta

Vierailin tuolla Hannan käyrätorviluokan blogissa ja sieltä tarttui mukaan, Hannan luvalla, tämä teksti.
Puhun samoista asioista jatkuvasti oppilaideni kanssa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että ne eivät oikein tahdo kaikille avautua. Jospa tästä olisi apua, sillä järkevillä harjoittelutavoilla oppii nopeasti ja nopeasti oppiminen taas on hauskaa!

Olen viime viikkoina jutellut useammankin oppilaan kanssa kotiharjoittelun merkityksestä ja ajattelin nyt listata tänne vielä siihen liittyviä olennaisia asioita.

Soittimen hallinan opettelu vie aikaa, paljon. Se vaatii lähes päivittäistä tutkailua soittimen parissa. Harjoittelun olisi hyvä sisältää seuraavat asiat:

* alkulämmittely
* annettujen läksyjen harjoittelua
* omaa kivaa

Alkulämmittely tarvitaan, jotta lämmitetään lihakset turvallista soittoa varten. Se tarvitaan myös muistuttamaan itselle tietyistä perusasioista ja niihin keskittymisestä. Jokaisella on omat kohtansa, jotka on hyvä muistuttaa mieleen alkulämmittelyn aikana, jotta soitto sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.

Annetut läksyt ovat viemässä soittoa eteenpäin tavalla tai toisella. Ne voivat joskus tuntua helpoilta ja joskus vaikeilta. Jos ne tuntuvat täysin turhilta, kannattaa kertoa asiasta soittotunnilla. Voin selittää syyt ja voidaan myös vaihtaa kappaleita.

Omaa kivaa olisi toivottavaa myös keksiä soittimen kanssa, jotta soittaja oppii löytämään oman musiikillisen minänsä. Opettaja voi vain ohjailla, auttaa ja esitellä erilaisia tapoja soittaa, mutta soittajan itsensä on kuitenkin löydettävä se oma tiensä. Tähän liittyen, muistakaa esittää toiveita esim soitettavista kappaleista tunnilla.

Uuden kappaleen tai asian harjoittelu voi joskus tuntua haastavalta. Lähesty sitä seuraavasti:

1. Silmäile kappale läpi (katso vasta, älä soita vielä). Näyttääkö joku kohta erityisen haastavalta? Onko kappaleessa etumerkkejä? Millaiset nyanssit (äänenvoimakkuudet) siinä on? Onko muita erityismerkkejä kuten aksentteja tms? Onko nuottikuvassa isoja hyppyjä (jotka useimmiten vaativat erityistä paneutumista)? Onko korkeita ääniä, entä matalia? Osaatko varmasti kaikki sormitukset?
2. Käy läpi helpot kohdat. Menikö kerralla oikein, vai vaatiiko joku paikka kuitenkin vielä harjoittelua? Jos vaatii lisäharjoittelua, toimi sellaisen kohdan kanssa kuten seuraavaksi neuvon.
3. Vaikeat kohdat harjoitellaan lyhyt pätkä kerrallaan. Riippuu vähän kappaleesta, mutta valitse esim 1/2 - 2 tahtia kerrallaan. Niin lyhyt pätkä, että keskittymisesi riittää varmasti. Mieluummin liian lyhyt pätkä kuin liian pitkä.
* Lue rytmi taatattelemalla, kunnes osaat sen varmasti. Taputa rytmi käsillä, soita se suukappaleella. Voit harjoitella ensin hitaammalla tempolla.
* Lue rytmi ja sormita samalla. Jos saat kohdan menemään kaksi kertaa peräkkäin oikein, osaat sen jo melko hyvin.
* Mieti, muistatko varmasti liikuttaa ilmaa, pitää leuan tiiviinä ja käyttää tee ja tii tavuja kielellä. Onhan kieli varmasti tarpeeksi edessä ja leveänä? Suukappale kunnolla kiinni huulissa? Harjoittelu on myös itsensä stalkkaamista.


* Soita ensin hitaasti. Toista, kunnes osaat varmasti.

- Harjoittelu on ongelmanratkaisua, heti kun jokin soittamasi asia ei onnistu, niin pitää pysähtyä miettimään, miksi se ei onnistu? Kun löydät syyn, voit tehdä sille jotain, eli laittaa sen kuntoon. Siitä harjoittelussa on kysymys. 

- Etsi harjoiteltavan asian, (kappaleen, etydin, orkesteribiisin) vaikeimmat paikat, merkitse ne nuottiisi vaikkapa ympyröimällä ja käytä niihin kolme kertaa enemmän harjoitteluaikaasi, kuin helpompiin paikkoihin. Vaikeat paikat ovat aluksi ärsyttäviä, mutta opit niistä eniten, ja hetken harjoiteltuasi ne muuttavatkin helpoksi.

- Muista sopimuksemme: jos et ymmärrä jotain tai asia ei jostain syystä muuten onnistu, niin merkitse se ylös, jotta muistat kysyä siitä tunnilla. Käydään se yhdessä läpi, kunnes tiedät, mitä pitää tehdä.

Tällä systeemillä saat paljon nopeammin valmista aikaan ja innostuskin kasvaa, kun huomaat edistyväsi :)

Harjoitteluiloa kaikille!


Osa on varmasti huomannut, että verbaalisenakin ihmisenä käytän usein aika hassuja sanoja tunneillani. Tässä trumpettiluokan lyhyt ammattitermistö a la sami:

Tilu= nuotit, soitettavat läksyt

Tiski= nuottiteline

Eli: "Laita tilut tiskiin" tarkoittaa: ota läksynuotit esille ja laita ne nuottitelineelle

Puli puli= soittimessa oleva kondensaatiovesi

Eli: "Ota puli puli pois" tarkoittaa: ota vesi pois soittimesta.

O-kirja= opintokirja

L-vihko: läksyvihko, reissuvihko

Oletko mesenaatissa/messissä: oletko ymmärtänyt, mitä sanoin?

Ottaa slipoverin pois: jokainen tunti alkaa aina sillä, että oppilas riisuu ulkovaatteet, mikäli niitä on, ottaa nuotit ja läksyvihkon sekä soittimen valmiiksi.

Kapula: trumpetin suukappale

Tötterö: trumpetti

Ähötys, ähöttäminen: esiintymisen tai muun odottelu



Syyslomaviikko painaa päälle, joten koetetaan kestää:)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti